Lær litt om tuning

Info om chiptuning

FlashProgrammering

Nye biler har ofte ikke chip, men mikroprosessor! Denne er veldig liten med mange ben, og går derfor ikke å lodde! Her tas ECU ut og legges i en flasher som setter nåler ned på bestemte punkter, og blir så lest av. Dette blir sendt til tuner, og programmert tilbake som tunet program!

Seriell Programmering

Plugges til i diagnose eller rett på ecu, for å lese av originalprogram. Fil sendes til tuner, og kommer tilbake som trimfil.

Vi har leverandører som leverer på timen! Kunden venter ofte her, mens vi tuner bilen. Det blir da laget program til akkurat denne bilen, ikke noe standard! Mange biler har chassinr. i startsperre ol. derfor MÅ man lage trimfil tilpasset kun denne bil, om man fortsatt vil ha alle funksjoner. Vi har utstyr til å tune også de helt nyeste edc16 og edc16+ via diagnosekontakt! Dette uten å ødelegge oppdateringsmulighetene til merkeverksteder (RSA signatur blir som før!)

Dette er vi alene om i Norge!

Dette er spesialutviklet utstyr, som vi har agentur på i Norden

TuningSoftware

TS-technology er en avdeling som i samarbeid med våre andre tunere kun utvikler software og utstyr til dieseltuning. Tuning-systemer som er beregnet for Sør-Europa virker ikke alltid så godt når de skal brukes i Norge på vinteren Det er derfor TS-tunede biler ofte går bedre enn konkurrentene!

Chip

«the old way» dvs. man må lodde i ecu fastsatte programmer i mange steg, som trenger dekodersokkel. Vi har programmeringskodene, slik at vi kan gå inn å justere fex, tenning og ladetrykk etter montering. Ved spesielle biler kan de lage på bestilling, til det oppsett bilen har. Eller vi mapper direkte i ECU, og brenner fast chipprogram etter justering!

NB. En chip koster 50,- Det er software og dekodere som koster penger! Hva for type programmering kommer også an på biltype/årsmodell hk/nm blir helt likt, det er bare forskjellige måter å legge de inn på!

Håper dette var til informasjon for mange!

Tommy.

Hva er forskjellen på trimming og chiptuning?

Mange kjenner uttrykket “trimming av bil” fra 90-tallet. Dette er også et uttrykk som brukes i dag, men det er mer vanlig å bruke chiptuning, siden chiptuning er det mest brukte metoden i dag.

Enkelt forklart er forskjellen på “trimming” og “chiptuning” at ved trimming så bytter eller modifiserer man deler i motoren eller tilhørende deler. Ved chiptuning så endrer man kun softwaren.

Tre metoder for trimming av bil

Det er tre kjente metoder for å trimme en bil på, og det er datatuning, chipping og powerboks.

Datatuning

Man henter ut de dataene for motorstyringen som er originalt fra fabrikk. Dette gjøres enten direkte på styreenheten eller gjennom diagnosekontakten.

Chipping

Den originale brikken byttes ut med en ny annerledes chip. Ved chipping kan man endre på mengden drivstoff og luft ved ulike turtall. Turbotrykket kan også varieres og tenningstidspunkter endres.

Powerbokser

Mest brukt når man ikke kommer seg inn i bilens motorstyreenhet og er en mer primitiv metode enn både datatuning og chipping. Powerboksen kobles som regel mellom styreenheten og motorstyringen. Den endrer på motorstyringen, slik at du får mer krefter.